Z Armii USA do fabryki samochodów

Podróż z Armii USA do fabryki samochodów…

USAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Co ma wspólnego jedno z drugim?

Pierwotnie Metoda 8D została opracowana w 1974r. na potrzeby Departamentu Obrony USA w ramach dokumentu Corrective Action and Disposition System for Nonconforming Material. Dokument ten omawiał podejmowanie działań korygujących dla wyrobów niezgodnych.

Pomimo tego, że dokument został wycofany – to metodę 8D wdrożyła firma Ford do procesu produkcji seryjnej samochodów. Z czasem metoda przyjęła się jako standard w branży Automotive i rozlała się na inne branże także usługowe.

 

Co to jest Metoda 8D, komu i do czego służy?

Metoda 8D polega na usystematyzowanym i uporządkowanym podejściu do rozwiązywania problemów.
(Zwana również G8D – Global 8 Disciplines, Metoda 8 kroków)

 

Co bez tego się wydarzy?

Co się stanie jeśli nie poznasz i nie wykorzystasz Metody 8D? Nic. Zupełnie nic. Jak mawiał ojciec jakości William Edwards Deming: „Przetrwanie nie jest obowiązkowe”. Decyzja należy wyłącznie do Ciebie.

A najbardziej „bolą” problemy, które zdarzają się ponownie albo wręcz cyklicznie – prawda?

 

Jaka jest prawdziwa przyczyna problemu?

Choć niechętnie się do tego przyznajemy to w każdej działalności występują problemy.

Nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć problemów. Jednak to od nas zależy czy problem wystąpi ponownie.

Jak to możliwe? Czasem wystarczy po prostu nie mylić przyczyn problemu z jego skutkami.

Wydaje się oczywiste – jednak nawet wśród inżynierów jakości zdarza się mieszanie tych pojęć.

Znasz zapewne określenie „gaszenie pożarów”.

Tak właśnie wygląda rzeczywistość w firmach, które walczą jedynie ze skutkami i następstwami błędów.

Metoda 8D pozwala zupełnie odwrócić tę sytuację i skupić się na określeniu przyczyny źródłowej danej niezgodności

a następnie wyeliminowaniu możliwości jej ponownego wystąpienia.

 

Jak problem zostanie ostatecznie rozwiązany?

Rozwiązywanie problemów następuje według określonego standardu 8D – czyli w 8 następujących po sobie krokach:

  • D0 – Działania osłonowe; natychmiastowe – emergency actions, mitigations – skierowane na odizolowanie finalnego użytkownika od skutków problemu. Działanie nie obowiązkowe, ale często stosowane.
  • D1 – Powołanie zespołu, który zajmie się szukaniem rozwiązania oraz będzie odpowiedzialny za wdrożenie działań.
  • D2 – Opisanie problemu – bez właściwego opisu błędu trudno wybrać właściwe działania;
  • D3 – Działania krótkoterminowe – korekcja – short term actions – skierowane na eliminacje skutków.
  • D4 – Analiza przyczyny źródłowej – root cause. Tu można posiłkować się różnymi innymi metodami i technikami rozwiązywania problemów oraz analizy przyczynowo–skutkowej takimi jak: diagram Ishikawy, 5Why; 5M (7M), FMEA, drzewko błędów i wiele innych metod.
  • D5 – Działania korygujące – long term actions – działanie eliminujące wcześniej stwierdzoną przyczyną pierwotną – źródłową.
  • D6 – Wdrożenie i weryfikacja działań korygujących – dowody i sprawdzenie działań.
  • D7 – Zabezpieczenie przed ponownym wystąpieniem – prevent reoccurrence.
  • D8 – Docenienie pracy zespołu – ważny i często pomijany element – który gwarantuje powodzenia kolejnych projektów poświęconych rozwiązywaniu problemów.

 

Co będziesz z tego miał?

v Zyskasz usystematyzowanie i uporządkowanie procesu rozwiązywania konkretnych problemów a co za tym idzie znakomitą podstawę do podejmowania trafnych decyzji

v Zyskasz praktyczną umiejętność rozróżniania a następnie zaplanowania działań: korekcyjnych (wymierzonych w skutki), korygujących (wymierzonych w przyczyny) oraz zapobiegawczych (przewidywanych potencjalnych zdarzeń niepożądanych)

v Uporządkowanie i ustandaryzowanie opisywania problemów, przyczyn oraz działań pozwoli Ci na sprawne rejestrowanie i analizowanie zdarzeń

v Wdrożenie Metody 8D pomoże Ci w sprawnym nadzorowaniu i monitorowaniu statusu podejmowanych działań

v Wykorzystasz (a niekiedy wręcz odkryjesz) potencjał pracy zespołowej

v Twój zespół pozna dodatkowe techniki ułatwiające analizę przyczynowo-skutkową: 5 WHY, 5M(7M) + Diagram Ishikawy, Fault Tree, burza mózgów

v Twój zespół pozna zasady tworzenia raportów 8D (G8D) oraz dobre praktyki z tym związane.

v Raport 8D powszechnie stosuje wielu producentów do raportowania działań korygujących. To powoli Ci mówić z nimi „jednym językiem”

 

Podsumowanie

Gdy poznasz i wdrożysz Metodę 8D (G8D) wtedy rozwiązywanie problemów stanie się po prostu łatwiejsze. Przestaniesz z niepokojem oczekiwać kolejnej reklamacji bądź zwrotu. Dowiesz się jak Twój zespół powinien reagować na zgłaszane problemy i jak je skutecznie (a więc uderzając w przyczynę) rozwiązać. Zaczniesz wraz z zespołem metodycznie podchodzić do wykrywanych niezgodności i profesjonalnie przeprowadzać analizę przyczynowo-skutkową. Zyskasz także w oczach wymagających kontrahentów.

 

Poznaj w praktyce Metodę 8D

Skorzystaj z warsztatów Metoda 8D w Twojej firmie
lub przyjedź na warsztaty otwarte do Wrocławia.

Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej…

Brak odpowiedzi na “ Z Armii USA do fabryki samochodów ”

QualitySkills.pl

*

  • Strona korzysta z cookies:

    Jeśli nie wyrażają Państwo na to zgody prosimy o wyłączenie ciasteczek w przeglądarce internetowej. Więcej informacji znajduje się w Polityce Cookies
  • Do góry
    • RSS
    • Facebook
    • Google+
    • GoldenLine